Hoe verrassende De Stikstoffuik de boekhandels veroverde (PLUS: schrijver Arnout Jaspers op tournee)
De Stikstoffuik kwam deze week met stip op #1 binnen in de Bestseller 60 van de CPNB. Dat is een ongekend succes voor een populair-wetenschappelijk boek. Wynia’s Week en Uitgeverij Blauwburgwal zijn trots op schrijver Arnout Jaspers en zijn unieke succes in de boekhandel.
De Stikstoffuik krijgt inmiddels in ruime kring applaus. Ook vooraanstaande ecologen moeten toegeven dat het baanbrekende boek van Arnout Jaspers een juiste weergave geeft van het uitzonderlijke beleid dat in Nederland tot de ‘stikstofcrisis’ heeft geleid en het kabinet RutteVier aan de rand van de afgrond heeft gebracht.
Naar verwachting zijn er over enkele dagen ruim 25.000 exemplaren van De Stikstoffuik over de toonbank gegaan. In vrijwel alle winkels ligt het boek nu op nummer 1 in de Top Tien-stapels. TV-programma’s en andere media verdringen zich om Arnout Jaspers en zijn boek.
Enthousiasme doorbrak het stilzwijgen
Het succes van De Stikstoffuik kwam niet vanzelf. Het boek kwam op 2 maart uit. Tot eind maart was er geen enkele tv- of radiozender of dagbladredactie die aandacht wenste te besteden aan dit kritische boek over het toch best omstreden Nederlandse stikstofbeleid. Het publieke enthousiasme voor het boek doorbrak echter ook het stilzwijgen bij de media.
Zo werd ‘De Stikstoffuik’ stilaan het gesprek van de dag. Ook weigerachtige boekhandels ontkomen nu niet meer aan een royale uitstalling van De Stikstoffuik.
Feiten tegen beweringen
Ondertussen is De Stikstoffuik, zo stellen verschillende waarnemers, ook hét boek geworden dat in aansluiting op de uitslag van de Statenverkiezingen van 15 maart de toon zet voor een nieuwe houding ten opzichte van Haagse en Hilversumse dogma’s die tot dusver onweersproken bleven. De feiten van De Stikstoffuik winnen het van de feitenvrije beweringen (‘Er is geen keus’) van politici en commentatoren. Het boek markeert zo een trendbreuk in het publieke debat.
Twittercampagne
De weerstand tegen De Stikstoffuik was aanvankelijk nog massief. Bekende journalisten, politici en ecologen deden op internet aan zwartmakerij, zonder ook maar één regel uit het boek te hebben gelezen of ook maar de kwaliteiten van schrijver en natuurkundige Arnout Jaspers te kennen.
Gelukkig overwon de rede. Verschillende columnisten hebben de afgelopen weken met vaak moedige stukken bijgedragen aan de erkenning voor De Stikstoffuik. Een van hen is oud-minister Ronald Plasterk (PvdA) die in zijn column in De Telegraaf al in een vroeg stadium wees op het gelijk van Arnout Jaspers in het stikstofdebat dat Nederland verstikt.
‘Stikstofbeleid berust op drijfzand’
Plasterk, deze week in De Telegraaf: ‘Veel journalisten, die zichzelf graag zien als luis in de pels van de macht, manifesteerden zich [tegen De Stikstoffuik] als woordvoerder van de regering. Een extreem voorbeeld was Wouke van Scherrenburg, jarenlang in de huiskamers te zien als kritische Binnenhof-watcher, die twitterde: ‘De meeste wetenschappers hebben gehakt gemaakt van het werkje van de auteur van De Stikstoffuik.’
Dat was een lelijk verzinsel van mevrouw Van Scherrenburg.
Plasterk bracht ook verslag uit van het radiogesprek onder leiding van Tijs van den Brink tussen Arnout Jaspers en ‘stikstofprofessor’ Jan Willem Erisman: ‘Wat is de conclusie van dit gesprek? Om te beginnen het slot: Erisman geeft toe dat de feiten in dit boek kloppen.’ Plasterk besluit: ‘Het is zonneklaar: het stikstofbeleid berust op drijfzand en moet worden overwogen.’
‘De Stikstoffuik’ van Arnout Jaspers is overal te koop, bijvoorbeeld in de winkel van Wynia’s Week. Het boek is voorzien van 25 illustraties van René van Asselt, 134 pagina’s dik en kost € 21,50 (geen verzendkosten).
In juni 2023 gaat schrijver Arnout Jaspers op tournee door Nederland met zijn boek – langs zalen, evenementen, clubs en boekhandels. Geïnteresseerde organisatoren en ondernemers kunnen zich uiterlijk 24 april a.s. melden via boekingen@blauwburgwal.nl. We nemen zo snel mogelijk daarna contact op.