Biobrandstoffen zijn niet effectief, zuinig rijden wel  

WW 21 november - Van Andel
Met 25 procent zuiniger rijden besparen we veel meer aardolie en CO2 dan met het bijmengen van 10 procent bioethanol in E10 benzine. Foto: Pexels.

De personenauto is met afstand de grootste energieverbruiker ter wereld. Maar liefst 12 procent van alle energieverbruik en CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door personenauto’s. Dat is vier maal zoveel als alle vliegtuigen. We kunnen die 12 procent zomaar met een kwart verminderen tot 9 procent – door zuiniger te rijden. Dat bespaart evenveel CO2 als helemaal nooit meer vliegen!  

Voor zuiniger rijden zijn zes dingen van belang: anticiperen, maximaal 100 rijden, rustig optrekken, vroeg opschakelen, gelijkmatig rijden en weinig remmen. Al deze dingen verminderen bovendien stress, fijnstof, roet, stikstofuitstoot, verkeerslawaai, aanrijdingen, verkeersslachtoffers, files en slijtage van motoren, banden en wegdek.  

Verbluffend resultaat 

Er zijn cursussen voor zuinig rijden, maar los daarvan kan iedereen het ook zelf bewust een week oefenen. In mijn ervaring is het resultaat verbluffend. Ik ben structureel van 800 naar 1000 kilometer per tankbeurt (45 liter) gegaan. Mijn zuinige diesel is nu zes jaar oud, en ik doe er op deze manier met plezier nog eens zes jaar mee. Bestaande spullen lang blijven gebruiken bespaart eveneens veel energie, CO2, grondstoffen en geld. 

Met 25 procent zuiniger rijden besparen we veel meer aardolie en CO2 dan met het bijmengen van 10 procent bioethanol in E10 benzine. Biobrandstoffen zijn sowieso een slecht idee, want ze concurreren rechtstreeks met voedselproductie en natuur. Meer dan 90 procent van alle biobrandstoffen worden gemaakt van eetbare gewassen die met dat doel zijn verbouwd. Elke hectare waarop we mais of sojabonen voor biobrandstoffen verbouwen, kan niet voor voedselproductie worden gebruikt – of moeten we met boskap van de natuur afnemen. 

Daarmee hebben biobrandstoffen niet alleen klimaat- en milieuaspecten, maar ook morele aspecten. De vraag is of we landbouwgrond voor biobrandstoffen moeten reserveren of creëren, in een wereld waar ontbossing voortschrijdt en miljoenen mensen honger lijden. Mijn antwoord op die morele vraag is: nee, dat moeten we niet doen. Het is bovendien een druppel op een gloeiende plaat. 

We produceren in de wereld momenteel ongeveer 200 miljard liter biobrandstoffen. Dat lijkt veel, maar het is slechts 0,75 procent van onze totale energiebehoefte. Als we alle landbouwgrond in de wereld zouden gebruiken voor biobrandstoffen (en dus niet meer voor voedselproductie), zou dat nog steeds minder dan 10 procent van ons energieverbruik afdekken. Anders gezegd: als we alle landbouwgrond in de wereld zouden verdubbelen (wat we niet kunnen), zouden we hooguit 10 procent van alle fossiele brandstoffen besparen.  

Slecht voor de natuur en de biodiversiteit 

Biobrandstoffen leveren per hectare grond maar weinig energie op, tien maal zo weinig als windmolens en honderd maal zo weinig als zonnepanelen. Alleen voor de Nederlandse E10-benzine is al 100.000 hectare landbouwgrond nodig, inclusief stikstofbemesting en irrigatie. Die 100.000 hectare hebben we zelf niet, dus vindt er in bijvoorbeeld Brazilië boskap plaats om de benodigde mais en suikerriet te verbouwen. Biobrandstoffen zijn daarmee slecht voor de natuur en de biodiversiteit. 

Bovendien zijn ze zoals gezegd een zinloze en ook dure druppel op een gloeiende plaat. Zonder subsidies en belastingvrijstellingen zouden er in de wereld niet of nauwelijks biobrandstoffen worden gemaakt. De huidige stimulering met publiek geld maakt het kennelijk wel winstgevend, zelfs zodanig dat minder welvarende landen hun voedselproductie vervangen door biobrandstofproductie of daar op grote schaal voor ontbossen. Dat is een perverse prikkel die onze overheden niet met belastinggeld zouden moeten verschaffen. 

Zuiniger rijden met zuiniger motoren 

Laten we stoppen met het verbranden van voedzame gewassen zoals mais, tarwe en sojabonen. Laten we stoppen met het reserveren of creëren van kostbare landbouwgrond hiervoor, ten koste van voedselproductie en natuurlijke bossen. Laten we in plaats daarvan zuiniger motoren ontwikkelen en daar ook zuiniger mee gaan rijden.  

De overheid kan dat stimuleren met gerichte regelgeving en publiek geld, en zo per belastingeuro veel meer aardolie en CO2 besparen dan met biokerosine, biodiesel en bioethanol. 

Maarten van Andel is chemicus en publiceerde in 2023 Kies Wijzer Klimaat. Praktische gids voor consument en kiezer. Dit verhelderende boek verscheen bij Uitgeverij Blauwburgwal, kost €17,50 en is overal verkrijgbaar, ook in de winkel van Wynia’s Week. 

Wynia’s Week verschijnt nu drie keer per week! De groei en bloei van Wynia’s Week is te danken aan de donateurs. Doet u al mee? Doneren kan op verschillende manieren. Kijk HIER. Hartelijk dank!