Onnodige tranen en schaamte om het zingen van ‘knecht’

BartCollard 13-8-22
Tim den Besten zingt ‘Siiiiinterklaasje, kom maar binnen met je knecht’

Tegenover de radicale wensen van luide activisten is het belangrijk een tegengeluid te laten horen en te blijven wijzen op de gevaren van woke, betoogt Bart Collard.

Tijdens de Gay Pride doet Tim den Besten voor Avro/Tros verslag vanaf een podium naast de gracht. Als de boot van Avro/Tros komt aanvaren hoopt hij zijn vriend Nicolaas op de boot te zien. ‘Sint Nicolaas komt nu aan met een boot!’ Enthousiast zingt hij: ‘Siiiiinterklaasje, kom maar binnen met je knecht’, gevolgd door de constatering dat er geen Nicolaas op de boot zit. Nee, op de boot zitten zo’n veertig andere mensen, waaronder de zangers S10 en Jeangu Macrooy. Op de boot zitten vooral blanke mensen; een enkeling is dat niet.

Tim den Besten wordt twee dagen later hevig geëmotioneerd geïnterviewd bij NPO Radio 1. Nog voor het interview begint is Den Besten in tranen. Op sociale mediakanalen kreeg hij dit soort reacties op zijn Gay Pride-verslag: ‘Je bent een wild beest; ze moeten je opsluiten; ik hoop dat je ontslagen wordt; je bent net als je voorouders.’

Donkere mensen achter de kassa

De interviewster vraagt of hij op dat moment al wist dat hij iets ‘doms’ deed of dat dit besef later pas kwam? Den Besten: ‘Nee, en dat vind ik misschien ook wel erg. Tot gisteren wist ik niet wat ik precies had gezongen. En dat ik dus knef (hij lijkt het woord ‘knecht’ niet te willen uitspreken, BC) heb gezongen zonder daar ook maar over na te denken.’

Vervolgens barst Den Besten in huilen uit wanneer hij vertelt dat hij nu voor het eerst weer naar buiten ging en dat mensen allemaal denken dat hij een racist is. ‘Of dat ik dat heb gedaan omdat er een boot vol donkere mensen was, en (dat ik daar) ook nog Piet (hij riep Stien naar zangeres S10, BC) naar geroepen (zou hebben). En toen stond ik bij de Starbucks in de rij en er stonden allemaal donkere mensen achter de kassa.’

Uitgegleden

Dan snakt hij naar adem. Den Besten legt uit dat Kick Out Zwarte Piet de hele dag een post online heeft gehad waarop stond dat hij het liedje zong naar een boot vol donkere mensen, terwijl hij ook nog Piet naar ze riep. Wie de beelden ziet, begrijpt dat dit niet het geval was.

Den Besten: ‘Ik ben uitgegleden. Ik heb echt iets stoms gedaan. Maar waar ik in kom, dat is juist iets waar ik altijd, eh, aan die kant stond.’

‘Woke eet haar eigen kinderen op’

En dat is een kenmerk van het wokisme. Zelfs wie mee gaat in het woke-zijn, kan zomaar het slachtoffer van de beweging worden. Journalist Douglas Murray spreekt van allerlei onzichtbare struikeldraden in de maatschappij. Wie er per ongeluk één aanraakt, zelf woke of niet, moet diep door het stof en excuses voldoen niet. Publiciste Sujet Shams wijst er bij Op1 op dat ‘woke haar eigen kinderen opeet’.

Maar wat heeft Den Besten nou werkelijk fout gedaan? Helemaal niets. Hij zong in zijn enthousiasme één zin uit een kinderlied – in de woorden van Shams: ‘culturele gewenning’ – om zijn vriend te verwelkomen. En die zin zou – juist in 2022 – niet als verwerpelijk geïnterpreteerd moeten worden. Zwarte Piet is namelijk vrijwel overal afgeschaft en vervangen door roetveegpieten. Wat is er dan nog racistisch te vinden aan de term knecht?

Allemaal racistisch

De roetveegpiet is nu de knecht van Sinterklaas geworden en dus is de vermeend racistische component al van tafel geveegd. Maar kennelijk hebben de wokisten daar geen oren naar. Moet het Sinterklaasfeest van hen dan in z’n geheel vallen? Sinterklaas staat immers boven zijn knechten – blank, zwart of wat dan ook – en dat symboliseert het kapitalisme.

Filosoof Floris van den Berg, auteur van het Wokabulary, stelt bij Op1: ‘Het is goed om zelfkritisch te zijn. Het is ook goed om kritisch te zijn op je eigen cultuur en op je eigen culturele erfgoed, maar als we daarin te ver doorslaan dan zijn wij, alle witte mannen, allemaal (kinderen) van slavenhandelaren: wij zijn dan allemaal racistisch, ook al weten we dat niet. Zo komen we niet naar een echte inclusieve samenleving.’

Westerse schuld

In reactie op publicist Zihni Özdil benoemt Van den Berg dat hij op de universiteit waar hij doceert beschuldigd is van racisme omdat hij teveel ‘witte mannen’ op zijn literatuurlijst heeft staan. Maar Van den Berg doceert filosofie en de klassieke filosofen van de Verlichting waren nagenoeg allemaal blank. Dit, en het zingen van Tim den Besten, als racisme classificeren is volgens Van den Berg een uitholling van wat racisme is.

Als alle blanken racistisch zijn omdat ze blank zijn, dan verliest racisme haar serieuze betekenis. En inderdaad, het wokisme blijft hameren op de westerse schuld. Niets is goed genoeg, behalve totale onderwerping aan het woke-systeem. Dat Den Besten zelfs na zijn knieval in de radio-uitzending op Instagram nogmaals een excuus plaatst waarin hij beweert zich te schamen vinden Özdil, Shams en Van den Berg vreemd en eng.

Eelt op de ziel

Zihni Özdil wijst er op dat 95% van de Nederlanders niet geïnteresseerd is in debatten over woke. Dat is een terecht punt. Zoals Van den Berg stelt gaat het om een kleine groep schreeuwers, die een ‘momentum lijkt te hebben. Omdat heel veel instituten daarachter staan. Avro/Tros ging gelijk ook al mee met excuses maken, en volgens mij moeten we dat allemaal niet doen’.

Juist omdat er wordt meegegaan met de radicale wensen van luide activisten is het belangrijk een tegengeluid te laten horen en om te blijven wijzen op de gevaren van woke. De ophef om het zingen van het woord ‘knecht’ is onterecht. De tranen en schaamte zijn onnodig. Van den Berg stelt in dat kader: ‘Je moet vrij kunnen praten. Je moet grapjes kunnen maken. Soms zeggen mensen iets dat misschien niet helemaal politiek correct is. Maar de vrijheid van meningsuiting betekent ook dat je een beetje eelt op je ziel moet hebben.’

Wynia’s Week brengt iedere woensdag en zaterdag verrassend nieuws en verrijkende inzichten. De donateurs maken dat mogelijk. Mogen we u ook noteren? Dat kan HIER. Hartelijk dank!