Na Corona: deze keer geen Roaring, maar Smashing Twenties
Na de verwoestende Eerste Wereldoorlog ( 1914-1918) en de Spaanse Griepepidemie (1918-1919) waren we in Europa alle ellende zat. Als reactie op verdriet, verlies en rouw ontstonden toen de ‘roaring twenties’ (roerige twintiger jaren), een decennium ( 1920-1930) van dolle pret, feestbeesten, uitbundige, kleurrijke mode en feesten en partijen. De mensen waren blij zichzelf weer uit te kunnen laten.
De Verenigde Staten waren na hun succesvolle deelname aan de Eerste Wereldoorlog een wereldmacht geworden, die door de uitgeputte Europese mogendheden wel serieus genomen moest worden, al was het maar omdat ze er nog zo veel schulden aan hadden af te betalen. Nu is China de nieuwe supermacht geworden, waar we in Europa tribuut aan gaan bewijzen.
Optimisme en economische groei
Er heerste destijds toenemend optimisme en economische groei. Het gebruik van de auto nam vooral in Amerika hand over hand toe en men nam afstand van veel van de sociale conventies die tijdens de oorlog al op de helling waren komen te staan. Er werd veel geïnvesteerd in aandelen van met name autofabrikanten en het optimisme nam hand over hand toe.
In die periode golden de zogenaamde ‘flapper-girls’ als trendsetters en ontdeden de vrouwen zich voorgoed van het korset; de haren werden massaal kort geknipt en de rok reikte zelfs een moment boven de knieën. De garçonne, het ‘jongensmeisje’, was geboren: de androgyne, werkende vrouw met de aantrekkelijkheid van de femme fatale.
Mede door de Eerste Wereldoorlog hadden de korsetten hun langste tijd gehad: vrouwen namen de arbeidsplaatsen van de mannen over in de oorlogsindustrie en droegen hierdoor gemakkelijke kleding. De kunstmatige wespentaille paste niet in dit beeld. Veel mannen waren omgekomen in de oorlog en tijdens de pandemie. Er was dus een vrouwenoverschot en de dames gingen graag en vaak van bil met de schaarse mannen van toen. Verschillende vrouwen hadden een mannenharem, hedonisme was troef.
Korte rokken, zelfbewuste vrouwen
Aan het begin van de jaren twintig bleven de rokken net zo kort als tijdens de oorlog, maar al snel brachten couturiers hier verandering in door van de werkende vrouwen weer dames te maken en de rokken de enkel te laten raken. Maar al snel ging de hoogte weer opwaarts en een zakachtige rok die met een band bijeen werd gehouden raakte in de mode. In 1925 raakte de zoom nog net de knie, maar twee jaar later bevond deze zich zelfs boven de knie. Het waren historische tijden: nog nooit was de avondjurk even kort als de jurk voor overdag.
De mode werd steeds uitdagender. Roken was enorm in trek en de vrouw kon mannen perfect uitdagen met het lange sigarettenpijpje. Naast het sigarettenpijpje waren lange sjaals en kettingen ook onmisbare accessoires. Chanels handelsmerken waren onder andere haar imitatiejuwelen, de lange snoeren van valse parels, want ‘sieraden moeten een vrouw sieren, ze hoeft er niet rijk door uit te zien’.
Modieuze sportkleding voor mannen
Het confectiekostuum was na de Eerste Wereldoorlog al snel betaalbaar voor mannen van elke klasse, zodat niet alleen de rijkere burgers, maar ook de arbeiders zich een mooi pak konden veroorloven. Arbeiders droegen bij nette gelegenheden zoals het zondagse bezoek aan de kerk een colbertkostuum en doordeweeks hun werkkleding, vaak een kiel. Hoewel bijna iedereen zich een kostuum kon veroorloven, bleef er een verschil in kwaliteit en de manier waarop en wanneer het colbertkostuum gedragen werd.
Een colbertkostuum kon de man in de vrije tijd verwisselen voor modieuze sportkleding. Plusfours, Oxford-bags – broeken met zeer wijde pijpen en omslagen – sportkousen, pullovers met V-hals over een overhemd en jerseykleding. Kleding moest comfortabel zijn: lage leren schoenen, strikdassen en overhemden met liggende boord. De strohoeden raakten uit de mode en werden vervangen door gleufhoeden en petten en bij de smoking werd een wit vest gedragen.
Toen en nu
Twenties toen:
- Makkelijk zittende kleding en platte schoenen
- Androgynie: mannelijkheid en vrouwelijkheid liepen in elkaar over
- Sjaals en kettingen voor hem en haar
- Imitatiejuwelen
- Biseksualisering
- Vrouwenemancipatiegolf
- Optimisme
- Nieuwe mobiliteit door auto, scooter, motorfiets e.d.
- Urbanisatie
- Aanpassen aan nieuwe supermacht Amerika
- Nieuwe energie-economie door steenkool
- Ruimer wonen in groene tuindorpen
- Begin van emaille-industrie
- Ontstaan van roestvrij staal
- Uitvinding van windtunnel en bulldozer, centrifuge, elektrisch broodrooster, paperclip en elektrisch gehoorapparaat.
- Ontstaan van de revolutionaire kwantummechanica
- We leren Vitamine B-capsules te maken
- Radiogebruik groeit en tv ontstaat
- Hollywood en Bollywood ontstaan
- Het Monopolyspel ontstaat
- Vliegen per Zeppelin
Twenties nu:
- Nog makkelijker zittende kleding en sneakers
- Sjaals en kettingen voor hem en haar
- Imitatiejuwelen
- Vrouwelijker mannen en mannelijker vrouwen
- Biseksualisering
- Feminisme van donkerblanke vrouwen à la Fidan Ekiz.
- Nieuwe mobiliteit door e-bikes, ook als driewiel-ebikes, elektrische vliegtuigen etc.
- Rurbanisatie en daardoor ook ruimer wonen in het groen
- Aanpassen aan nieuwe supermacht China
- Entertainment via streamingsdiensten als Netflix is in de lift
- Nieuwe energie-economie door mini-kerncentrales, vloeibaar gas LNG en thoriumcentrales
- Vliegen met elektrische vliegtuigjes en cargovervoer via luchtschepen, de nieuwe Zeppelins, en via de nieuwe Chinese Zijderoutes, die Eurazië en Afrika verbinden, ook supersonisch vliegen komt eraan en de ruimtevaart groeit, ook door space mining
- Wereldwijde bewustzijnsgroei
- Hutspotgod
Het nieuwste boek van Adjiedj Bakas is ‘Donkerblank – Visie op het post-Coronatijdperk’. Het boek is pas verschenen bij Uitgeverij Blauwburgwal. Meer informatie HIER.